Barnevernet, pressen och yttrandefriheten

 

Bergensavisen (BA) har blivit fälld i Pressens Faglige Utvalg (Pressens Opinionsnämnd) på grund av att tidningen i augusti 2003 hade publicerat en artikel om Gerd June Kjenner og Ronny Hansson, som hade vunnit en tio års lång strid med barnevernet om rätten till omsorg för sina sex barn. Familjen framträdde med namn och bild, leende och glada i BA och berättade vilken lättnad det var att kampen var över.

MEN Hordaland Barnevernsamband, som hade förlorat målet, anmälde BA:s reportage till Pressens Faglige Utvalg (PFU), och fick medhåll.

Nedan följer en ledare i BA den 9 februari 2004 samt PUF-beslutet.

 

 

 

Kneblende presseetikk
Leder i Bergensavisen (BA)

 

 

PFU-SAK NR. 137/03
(Beslutet i Pressens Faglige Utvalg)

 

 

 

 

Omhändertagna barn namngavs
Göteborgs-Tidningen Exp 86/2003
GT klandras för att ha röjt identiteten på tre syskon med svåra hemförhållanden som omhändertagits av socialnämnden.

 

 

PO fällde artiklar

Av Ruby Harrold-Claesson

 

 

Tillbaka till Artiklar

 

 

 

Realtime website traffic tracker, online visitor stats and hit counter